Produceren, Installeren en Energie (PIE)

Produceren, Installeren en Energie; iets voor jou?

Profiel Produceren, Installeren en Energie (PIE) bevindt zich bij ons in een prachtige en uitdagende leeromgeving. De leerling leert bij Produceren op verschillende manieren van metaal iets te maken, ontwerpen met een tekenprogramma, lassen, frezen en verspanen.

Bij Installeren leert de leerling het aanleggen van installaties, zoals verwarmingsinstallaties, klimaatregelingen en sanitaire installaties. Nieuwe ontwikkelingen zoals zonne-energie en aardwarmte (geowarmte) komen ook aan de orde.

De afdeling Energie is ook een ware uitdaging voor techneuten. Elektrische installaties ontwerpen en bouwen is hun ding. De moderne ontwikkelingen op het gebied van draadloze verbindingen en veiligheidsinstallaties worden hier behandeld.
Leerlingen leren bijv. de verwarmingsinstallatie of de garagedeur op afstand met de mobiele telefoon te bedienen.

Profielmodules en keuzevakken

Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg

Verplichte en profielgebonden examenvakken

Naast de voor alle leerlingen verplichte vakken (Nederlands, Engels, LO, KV1, maatschappijleer 1, Godsdienst en rekenen) kent het profiel Produceren, Installeren en Engergie (PIE) de volgende profielgebonden examenvakken:

  • wiskunde;
  • nask 1.

Profielmodules en keuzevakken

In de Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg volgen de leerlingen vier verplichte profielmodules en vier keuzevakken.

Profielmodules:

  • Ontwerpen en maken;
  • Bewerken en verbinden van materialen;
  • Besturen en automatiseren;
  • Installeren en monteren.

Keuzevakken:
Naast deze vier profielmodules volgen de leerlingen in leerjaar 4 vier verdiepende en verbredende keuzevakken:

Werktuigkundige oriëntatie (Produceren):

  • Plaat- en constructiewerk;
  • Verspaningstechnieken;
  • Booglasprocessen;
  • één vak uit de keuzevakken van Installeren of Energie, dus:
    Klimaattechnologie
    óf Drinkwater en sanitair
    óf Dakbedekking
    óf Utiliteitsinstallaties
    óf Woon- en kantoortechnologie
    óf Domotica en automatisering.

Installatie oriëntatie (Installeren):

  • Klimaattechnologie;
  • Drinkwater en sanitair;
  • Dakbedekking;
  • één vak uit de keuzevakken van Produceren of Energie, dus:
    Plaat- en constructiewerk
    óf Verspaningstechnieken
    óf Booglasprocessen
    óf Utiliteitsinstallaties
    óf Woon- en kantoortechnologie
    óf Domotica en automatisering

Elektrotechnische oriëntatie (Energie):

  • Utiliteitsinstallaties;
  • Woon- en kantoortechnologie;
  • Domotica en automatisering;
  • één vak uit de keuzevakken van Produceren of Installeren, dus:
    Plaat- en constructiewerk
    óf Verspaningstechnieken
    óf Booglasprocessen
    óf Klimaattechnologie
    óf Drinkwater en sanitair
    óf Dakbedekking;

Gemengde leerweg

Verplichte en profielgebonden examenvakken

Naast de voor alle leerlingen verplichte vakken (Nederlands, Engels, LO, Kv1, maatschappijleer 1, Godsdienst en rekenen) kent het profiel Produceren, Installeren en Energie de volgende profielgebonden examenvakken:

  • wiskunde;
  • nask 1;
  • nask 2;
  • Duits
    óf economie;
    óf LO2.

Profielmodules en keuzevakken

In de Gemengde leerweg volgen de leerlingen twee profielmodules en twee keuzevakken.

Profielmodules:

  • Besturen en automatiseren;
  • Ontwerpen en maken.

Keuzevakken:
Naast deze twee profielmodules volgen de leerlingen de twee verdiepende en verbredende keuzevakken in één oriëntatierichting.

Werktuigbouwkundige oriëntatie (Produceren):

  • Bewerken en verbinden van materialen;
  • Plaat- en constructiewerk
    óf Verspaningstechnieken
    óf Booglasprocessen.

Installatietechniek / Elektrotechniek oriëntatie (Installeren en Energie):

  • Installeren en monteren;
  • Utiliteitsinstallaties
    óf Domotica en automatisering
    óf Drinkwater en sanitair
    óf Klimaattechnologie.

Vervolgopleiding

In samenwerking met MBO Amersfoort en ROC A12 biedt MBO locatie De Meerwaarde diverse vervolgopleidingen op MBO-niveau aan. Klik hier voor meer informatie over MBO locatie De Meerwaarde.